02 October 2010

JanJi Melayu?!

salam...

korang mesti pernah dengarkan istilah "janji melayu " nih kan?
apakah yg dimaksudkan "janji melayu"?
kenapa orang tak panggil janji cina ke janji india ke janji bangla ke...

ha korang nak tau kenapa?
istilah ni orang melayu jugak yang buat...

timbulnya ayat ni bila sorang cina telah berjanji untuk jumpa seorang melayu untik satu perjumpaan...biasa lah kalau dah melayu tu melayu jugak...serba serbi semua nak buat last minit...bangun last minit..mandi last minit...

mana nak sempat kalau semua last minitkan...
so sorang cina nih pon bengang la bila orang melayu nih lembab dan tak tepati janji...
so terkeluar lah luahan hati die...
"dasar janji melayu..mesti lambat..."

hahahah...! so kat sini dan sampai kini orang asik guna ayat orang cina nih...
janji melayu..haha... ye betol..mesti korang sendiri pon pernah mengalami keadaan janji2 manis kawan2 korang kan... sapa tak pernah tu untung la dapat member sme on time....

jarang beb nak jumpa orang yg on time skunk nih...
sme nak last minit...
sampaikan kadang2 time puasa tu nak bayar zakat pon tunggu last minit..sampai pagi raya nak solat raya baru lah terhegeh2 nak gi membayar..
alah nak ikut kan zakat bukan nye payah pon...bayar salam amik resit (kalau ada) then habis...kan senang... bukan macam akad nikah pon kan...

erm perkara nih ahli keluarga aku mmg tak terkecuali...kalau abg2 aku mesti confirm bayar last minit...alasan?
tak derk masa la...lupa lah...apa lah korang...
(nasib bek aku ye bapak aku yg setelkan)hahahha...boleh ar cakap kan...

erm berbalik ngn main story...
aku bukan nak merendahkan bangsa aku sendiri..malah aku bangga doe...ye lah janji mmg janji..lambat mmg lambat..tapi mesti buat...hahah tak lah orang kata janji K$L*n& kan...ops...

so wahai member2ku...cuba la ubah janji melayu korang ni dengan perspektif yang lebih baik dan meyenangkan orang lain...janji tetap janji..tepati lah janji...

skarang ni aku dah tunaikan janji melayu aku kat sorang sahabat setia aku yang selalu dok baca blog nih untuk update...thanks... ^_^ hahahha.....

No comments:

Post a Comment