14 October 2010

Apakah yang dimaksudkan keturunan BUGIS..?

1. Bugis itu dahulunya bernegerikan Laut, berumahkan Kapal, bertanahkan Air.

2. Penjajah mengistilahkan Bugis sebagai L-A-N-U-N walhal orang-orang Bugis bijak mengurus tadbir negara laut mereka sehingga berjayanya agenda utama Bugis untuk menjatuhkan ekonomi penjajah Inggeris + Belanda dengan menghalang kegiatan ekport hasil bumi tanah yang dijajah.

3. Bugis bijak sebagai Ketua angkatan laut yang berani, Pentadbir dan Penasihat yang hebat - Johor tidak pernah mendapat Penasihat Inggeris, Sultan Melayu dipantau oleh Bugis.

4. Bugis juga mempunyai daya asimilasi dan mampu menyesuaikan diri dengan baik.

5. Bugis sentiasa meletakkan Islam menjadi agenda utama - Sebagai Raja Laut, Islam satu-satunya agama yang dibenarkan Bugis bergerak bebas melalui laut di Nusantara.

6. Seorang Bugis, keningnya tebal, matanya merah, sisi kepalanya panjang dari biasa, dadanya bidang.

7. Seorang Bugis yang kenal diri dan asal usulnya bersikap tegas, disiplin dan mampu memberikan terbaik untuk semua.

8. Bahasa Johor Riau yang didominasi dan dipromosi oleh Bugis Johor akhirnya diangkat menjadi Bahasa Kebangsaan Malaysia.

9. Sikap pentadbiran Kerajaan Johor yang modern juga terlihat kepada pembangunan Malaysia di peringkat awal di mana kebanyakan pegawai tertinggi kerajaan adalah dari Johor dan berketurunan Bugis.

10. Hari ini, kepimpinan tertinggi Melayu di Malaysia juga adalah berketurunan Bugis. Namun kepelbagaian keturunan dan bahasa, Melayu hari ini secara umum adalah bersikap dinamik, kental, jauh lebih bijak dan berkongsi kepelbagaian membina kekuatan perpaduan serta kemakmuran negara

petikan dicilok dari : makhluk tuhan

No comments:

Post a Comment